perjantai 3. huhtikuuta 2015

Ikävä kun ei pääse seuroihin

Vaikka tämä blogi on Päivämiehen lukijan palsta, niin tämä on pakko jakaa tutkimisen pohjaksi. Tuomas Palolan haastatyelu Keskisuomalaisessa 3.4.2015

Ei voi muuta kuin ihmetellä tätä tiedottamisen ja avoimuuden tuskaa tässä kristillisyydessämme.

4 kommenttia:

  1. Olen itsekin VL mutta olen huolestunut näistä johtamiskäytännöistä. Ongelman voi havainnoillistaa tarkastelemalla osuuskunnan ja osakeyhtiön välisiä eroja.

    Osuuskunnan tarkoituksena on tuottaa jäsenilleen parempia jäsenetuja, jonka päätöksentekoa leimaa ÄÄNI/OSAKAS kun taas osakeyhtiössä päätöksenteon periaatteena on ÄÄNI/OSAKE.

    Vaikka VL-yhteisöissä päätösvalta on näennäisesti demokraattinen niin juuri tämä rakas veli verkosto päättää käytännössä päätöksenteosta. Tuttua kaveria myötäillään. Tutustukaapa ihan huvikseen Oulun Ry:n laajennuksen arkkitehtisuunnitteluun ja sen jälkeen kysykää itseltänne, onko kyseessä noudattu läpinäkyvyyden periaatteita ja oisko saavutettu lopputulos ollut halvempi jollain toisella kilpailijalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Tutustukaapa ihan huvikseen Oulun Ry:n laajennuksen arkkitehtisuunnitteluun"

      Missähän ja miten tähän voisi tutustua?

      Poista
  2. Järjestelmässä on myös tekninen valuvika. Toisaalta se ei ole VL yhteisön vika vaan kirkon mutta on syytä kiinnittää huomiota erääseen seikkaan.

    Nimittäin teologit pitävät avointa portfoliota hakiessaan kirkon avoimia työpaikkoja. Portfolion perusteella he saavat pisteitä jonka perusteella irtoaa kirkon leivistä paremmin työpaikka. Luonnollisesti VL tehtävistä karttuu kirkon silmissä pisteitä kun portofolio täydentyy. Ongelma on siinä että VL yhteisön työtehtäviin voi hakeutua työntekijä jonka motiivit ovat muualla kuin VL työssä. Teologi voi periaatteessa ajatella aivan päinvastoin mitä liike opettaa. Tiedän jopa teologian henkilöitä, jotka työskentelevät VL yhteisön diakonia työssa ja samaan aikaan hylkivät henkilöitä joilla on erityispiirteitä. Huomatkaa, samat henkilöt edustavat ihmisläheistä alaa ja syyllistyvät syrjivään käytökseen (vain saadakseen näyttämään portfolionsa hyvältä).

    VastaaPoista
  3. Voisiko joku, Tuomas P/asiaa tunteva kertoa
    * Miksi(köhän) Tuomas P "ei pääse seuroihin" (=kts. KSML) - Häpeä(äkö) estää tulemasta = TP:n tekemä parjaus(ko) lehtijutuissa estää tulemasta seuroihin? Seuroihin on vapaa pääsy kenellä tähansä - ja olisi toivottavaa, että itsekukin löytäisi tien seuroihin!
    * Miksikö(hän) TP käyttää nimitystä "potkut/erottaminen" puhujan tehtävästä - onko puhujan tehtävä hänelle kunniavirka? Vapauttaminen puhujan tehtävästä olisi minulle ainakin helpotus - saa istua seuroissa tmv. hengellisissä tilaisuuksissa kaikessa rauhassa, jäisi enemmän aikaa perheelle ym. Oikein uskovalle puhujalle ei puhujan tehtävä ole kunnia-asia! Huom! Myöskin arkipäivän tilanteissa, esim. politiikassa "potkuja" on luvassa niille kansanedustajille, jotka eivät herätä luottamusta/edusta samaa näkökulmaa kuin äänestäjät (=puolueen jäsenet/kannattajat)? Tekeekö(hän) esim. KSML tai Kotimaa tai muu lehdistö kaikista "eduskunnasta poispotkituista" ts. vailla luottamusta jääneistä yhtä käärmeikkään koko sivun jutun (vrt. KSML 3.9.15) eduskunnasta "poispotkitusta" kansanedustajasta/paikallisjärjestöstä/puolueen johtohenkilöistä, kuten TP:n tapauksessa KSML teki? Ja lisäksi jutusta näkee, että se perustuu vain TP:n antamiin tietoihin (sekä lehdistölle ja kenties myös omille esimiehilleen!) Tokihan jokainen ymmärtää, että katkeruus, marttyyrin viitta ja poispotkitun (haastateltavan mielestä) ymmärtäminen antaa lehdistölle hyvän ja "myyvän" juttuaiheen!
    * Miksikö(hän) TP on kovin "syyttävänoloinen", vaikka SRK teki ystävänpalvelun kustantamalla hänen väitöskirjansa. Tosin jo Kotimaan väitöskirjahaastattelussa TP suimi (kts. Kotimaan haast. viim. kpl) SRK:ta/VL-yhteisöä - oliko se kiitosta (vai katkeruutta) kustantajaa kohtaan. Ilmeisesti SRK:n ei olisi pitänyt(kään) kustantaa ko. väitöskirjaa, niin TP olisi ollut tyytyväinen! Kuka lie ollut aloitteentekijänä kustannusasiassa: TP vai ???
    * Miksikö(hän) TP on asemoinut itsensä eräällä tavalla ns. tavallisen kristityn yläpuolelle - arvostelee, vihjailee, ei kenties alistu keskustelemaan, ei vastaa puhelinsoittoihin, maileihin ym. Tosin onhan hän tutkija ja teologian tohtori!
    * Miksikö(hän) TP:lle ei riitä se, että saa saarnata Taulumäen kirkossa milloin vain haluaa ja niin raamatullisesti kuin haluaa? Tiedoksi asiaatuntemattomille: TP ei ole -netissä olevien tietojen mukaan - JKL ry:n jäsen! HUOM! Jokainen tietänee, että ei-jäsenillä monessakaan yhdistyksessä ei ole mitään sanavaltaa, puhuttamakoon määräys- tmv. vallasta ts. kokee(ko) TP olevansa -kenties- JKL Ry:ssä täysvaltainen jäsen tai jopa enemmänkin kuin tavallinen (rivi)kristitty, vaikkei olekaan jäsen! Juridisesti hänellä ei siis ole/olisi mitään oikeutta/valtaa ottaa kantaa JKL ry:n asioihin! Nöyrä kristitty (vrt. ristinkuoleman kärsinyt) Kristus oli Jumalalle kuuliainen - ei (tietääkseni) lähtenyt arvostelemaan Jumalan tahtoa vastaan!
    Ihmettelyä kyllä riittää!
    Toivon Tuomas P:lle oikeaa mieltä ja halua löytää nöyrä mieli ja sydän, jotta oikeat uskonrakkauden hedelmät syntyisivät!

    VastaaPoista