perjantai 8. kesäkuuta 2012

Päivämies 22/2012 pääkirjoitus

http://www.srk.fi/index.php?p=paakirjoitus_222012

Pääkirjoitus keskittyy tällä kertaa uskon perusteisiin eli Pyhään Henkeen.
Pyhä Henki on mielenkiintoinen ilmiö. Epätoimittajan vajavainen Raamatun tuntemus ei tiedä muuta Pyhän Hengen näkyväistä muotoa kuin ensimmäisen helluntain kyyhkyset.
Sen koommin sitä ei ole ihmissilmä havainnut. Kuitenkin sitä käytetään tänä päivänä keskellämme vallan välineenä. Onko jokin muu aisti ihmisellä ratkaisevasti näköaistia parempi, niin että havaitsee Pyhän Hengen olevan täällä tai siellä? Tai havaitsee paikat jossa sitä ainakaan ei ole?
Epätoimittajan oman havainnon mukaan tämän päivän Pyhän Hengen olemassaolon tulkinnat perustuvat etupäässä kuuloon ja näköön, sekä niiden kautta tulevaan opetukselliseen mielenyhtymään.

Jos Pyhän Hengen tunteminen olisi ulkoisista aisteista vapaata, niin silloin sen pitäisi tunnistaa näkemättä ja kuulematta mitään. Suosittelen vaikka seuraavanlaista testiä teille kaikille lukijoille: Seuraavan kerran kun olette tilaisuudessa jossa on VL-liikkken sisällä ja ulkona olevia. Tervehtikää kaikkia ihmisiä Jumalan Terveellä mutta silmät kiinni. Jos tunnet missä kohdin olisi pitänyt sanoa "päivää" tunnistat pyhän hengen ilman näköaistia.

Vastaavia kokeiluja voisi tehdä lukemattomia...

Pääkirjoituksessa todetaan aivan oikein se taho joka Pyhän Hengen tunnistaa:
"Jumala rakkaudessaan lähestyy ja vetää puoleensa. Hän näkee sisimpään ja tietää erehtymättömästi jokaisen ihmisen tunnontilan."
Siinä se on sanottu. Vain ja ainoastaan Jumala tietää missä on Pyhää Henkeä.
Me vain luulemme tietävämme.

Pääkirjoituksen viimeisessä kappaleessa on perinteinen opetus siitä mihin Pyhä Henki on tänä aikana valjastettu. Pyhän Hengen ilmoituksen mukaan ohjataan ihmisten ajallisia tekoja. (Pyhä Henki on ilmoittanut että korvikset on väärin, kaulakoru ei. Hiusten sävyttäminen on väärin, permanentti ei. Sunnuntaina saa tehdä töitä tietokoneella, vasaralla ei ... ym. ym)
Jälleen epätoimittajaa vaivaa vajavainen raamatun tuntemus, mutta ei sieltä taida löytyä esimerkkiä siitä että Pyhä Henki olisi valjastettu tälläisiin tehtäviin. Ei ole pääkirjoituksen viimeisessä kappaleessakaan yhtään Raamatun kohdan viittausta.

Aiheellista olisi keskustella laajemmasti siitä mihin sitä Pyhää Henkeä käytetään. Ettei kävisi niin, että joudutaan toteamaan Fariseustenkin toimineen Pyhän Hengen ohjaamina kun he olivat laatinee isien perinnäissäännöksiä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti