Pauli Kiviojan tekstin selitys:
http://www.srk.fi/index.php?p=sana_juhlapaivaksi14b2012
Selkeää selitystä Paulilta
Tarkastellaan hieman tarkemmin tekstin loppuosaa:
"Paitsi laista, kristitty on kuollut pois myös ihmisten keksimistä
säännöistä ja käskyistä, jotka vaativat omatekoista hurskautta,
nöyryyden harjoitusta ja ruumiin kurittamista. Ne näyttävät viisailta,
mutta todellisuudessa ovat arvottomia ja tyydyttävät vain ihmisen
ylpeyttä. (Kol. 2:20–23.)"
Kolossalaiskirje 2:20-23
" Jos kerran olette yhdessä Kristuksen kanssa
kuolleet pois maailman alkuvoimien ulottuvilta, miksi
yhä käyttäydytte tämän maailman mukaisesti ja
alistutte sellaisiin sääntöihin kuin
21 "älä tartu",
"älä maista", "älä kosketa"?
22 Tämä kaikkihan koskee
sellaista, mikä käytön jälkeen häviää. Kysymys on vain
ihmisten käskyistä ja opeista.(Mark. 7:7)
23 Nämä omatekoista
hurskautta, nöyryyden harjoitusta ja ruumiin
kurittamista vaativat käskyt tosin näyttävät
viisailta, mutta todellisuudessa ne ovat arvottomia ja
tyydyttävät vain ihmisen ylpeyttä."
Tuon jakeen 22 sivuviittaus Mark 7:7 kuuluu seuraavasti:
" 7 Turhaan he minua palvelevat, kun opettavat oppejaan, ihmisten tekemiä käskyjä."
Epätoimittajaa kalvaa mielenkiintoinen kysymys. Mitähän Paavali ja itse Elämän Herra sanoisi seuraavasti alkaviin tuttuihin lauseisiin:
Me emme halua....
Emmehän me halua...
Halumme on...
Haluammehan...
Jos haluat mitä me yhteisesti emme halua niin...
Jos et halua kuten aina olemme halunneet niin...
Kaikkien yläpuolella on: vaikka uskot kuten me, mutta et halua kuten me niin olet osaton armosta
lauseisiin voi liittää mitä tahansa isiemme perinnäissäännöksiä.
TV, korvikset, meikkaus, hiusvärit, urheilu, lasten saanti, naispappeus .....
Ehkäpä teksti oli oikeasti yritys päästä perinnäissäännöistä eroon. Ehkä enää ei kuulla seurapuheissa mainitsemiasi lausealoituksia. Hatunnosto sille!
VastaaPoista-Luke Massa